Læsning giver anledning til meget frustration i børnefamilier. Det kan være svært at forstå årsagerne til, at barnet afviser bøger og læsetræning, men i mange tilfælde ligger der flere grunde bag.

Læseglæde og læsepligt

Der er stor forskel på at få børn til at læse – og få børn til at elske at læse. Man kan i princippet blive en ret god læser uden at have stor læseglæde.

På den ene side dikterer både skole og forældre børn til at læse, og på den anden side ønsker vi at opbygge deres glæde ved bøger. Det kan godt virke modstridende. Det er en svær balancegang, men man skal vide, at hvis ingen insisterer, er vedholdende omkring læsning, så er der mange børn, der aldrig kommer godt i gang med at læse.

Dovenskab, manglende forældrestyrke eller læsevanskeligheder?

Forventningen om 20-30 minutters læsning dagligt er svær i mange familier. Selvom langt de fleste forældre forstår vigtigheden af, at børn skal læse hjemme, og selvom de fleste forældre gerne vil påtage sig opgaven, så er den svær at praktisere, og i mange hjem kilde til enten dårlig samvittighed eller konflikt.

Det er let at komme til at konkludere, at barnets dovenskab og modvilje, eller din manglende styrke som forælder, er årsagen til, at barnet ikke har vaner omkring læsning. Læg den tanke væk.

Det er vigtigt at skelne mellem at kunne læse og at kunne læse uden brug af (for) store resurser.

De fleste børn i 4. klasse kan godt læse – også selvom de endnu ikke læser hverken sikkert eller flydende. Så at kunne betyder, at den grundlæggende færdighed er der, og at læsetræning er mulig. At kunne læse uden et stort forbrug af resurser er derimod ikke det samme.

Gør dit barn alverdens krumspring for at undgå læsningen, så er der med sikkerhed noget, du skal være nysgerrig på.

Uopdagede læsevanskeligheder

En del børn bærer rundt på uopdagede årsager til, at læsningen ikke udvikler sig nemt. Selvom barnet på overfladen lader til at læse relativt godt, så kan barnet alligevel have grundlæggende fonologiske vanskeligheder, som udmatter og forhindrer, at læsning opleves rart og uden besvær. Det er ofte også de børn, der forsøger at undgå at læse.

Nogle børn kan have læsevanskeligheder, der ikke er opdaget i de tidlige stadier af deres skolegang. Disse vanskeligheder kan være subtile eller være maskeret af andre færdigheder. Nogle af de tidlige tegn, der kan indikere uopdagede læsevanskeligheder, omfatter vanskeligheder med at huske og genkende bogstaver, problemer med at associere lyde med bogstaver, stavevanskeligheder og manglende sammenhæng mellem udtale og stavning.

Børn med uopdagede læsevanskeligheder kan også have svært ved at læse ordene hurtigt og flydende eller forstå det, de læser. De forsøger ofte at undgå læsning og udviser modvilje mod at læse frivilligt. Disse børn kan opleve frustration, lav selvtillid og udvikler ofte en negativ holdning til læsning.

For de børn er det meget vigtigt at du som forælder møder barnet med nysgerrighed, fremfor frustration eller vrede.

Sammenhængen mellem mangel på læseglæde og læsevanskeligheder

Sammenhængen mellem læseglæde og læsevanskeligheder er kompleks og kan have forskellige indvirkninger på en læser. Generelt set kan læseglæde have en positiv effekt på læsevanskeligheder, men det er også vigtigt at forstå, at læsevanskeligheder kan have en negativ indvirkning på læseglæden.

Læseglæde er en følelse af tilfredshed, der opstår ved læsning. Når et barn har læseglæde, er det motiveret og interesseret i at læse mere. Dette har en positiv indflydelse på barnets læsefærdigheder og læseudvikling. Når man nyder at læse, er man mere tilbøjelig til at øve sig og eksperimentere med forskellige tekster og genrer. Dette udvikler ordforråd, forståelse, grammatik og læsehastighed.

På den anden side kan læsevanskeligheder have en negativ indvirkning på læseglæden. Når et barn støder på udfordringer under læsning, kan det føre til frustration, manglende motivation og lav selvtillid. Hvis læsevanskelighederne ikke bliver håndteret effektivt, kan det resultere i en nedadgående spiral, hvor manglende læseglæde fører til mindre læsning, hvilket igen forværrer læsefærdighederne.

Noget der minder om

2 Comments

  1. Jeg har en 8 årig, spm stejler voldsomt på læsning, men stavning er intet problem og vi kan sagtens gå og “opdage” ting, som jeg så beder ham om at stave, men at læse 1 side i bøger med 5-7 sætninger er no go. Jeg har svært ved at se hvorfor??

  2. Hej Sacha

    Tak for din kommentar:-) Kan det være, at han overvældes af bøgernes mange ord, der jo alle skal afkodes lige efter hinanden? Når I finder ting, så er opgaven mindre – dvs. han staver et enkelt ord ad gangen og ikke en helt sætning.

    Prøv at sætte dig med alfabetet foran jer og bed ham sige den lyd, som de enkelte bogstaver har (ikke bogstavnavnet, men lyden). Er der nogle bogstaver, som han ikke kender lyden af? I så fald skal I træne bogstavernes lyde, for det er lydene, vi bruger til at læse med – meget ofte er det her, stenen i skoen befinder sig, når de yngste ikke vil læse.

    Carina

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *