individuel læseundervisning til børn og unge

un

Billedet er fra tegneserien Mira af Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi, forlaget Gyldendal

Når dit barn er i læsevanskeligheder

Børn i læsevanskeligheder mister ofte tidligt glæden ved bøger og troen på sine egne evner for at lære noget i det hele taget. De nedsættende tanker om sig selv kan begynde tidligt.

I skolen går læreren videre, når flertallet er med. Det betyder, at dit barn aldrig oplever mestringsniveau og altid må bygge videre på et skrøbeligere fundament end alle andre. Det tærer på dit barns læringsmæssige resurser og påvirker følelserne negativt.

Læsevanskeligheder og ordblindhed kan både forebygges og lettes

Ordblindhed er en sproglig indlæringsvanskelighed, der gør det sværere at få fat i de enkelte sproglyde (fonemer) i talt sprog. Barnet oplever, at det er svært at få fat på og huske de lyde, bogstavet eller bogstavrækken har.

Når dit barn kommer i specialiseret undervisning tidligt, så forebygger du, at læsevanskeligheden udvikler sig og får alvorligere konsekvenser for læsningen på sigt.

Er dit barn er ældre, kan du stadig lette læsevanskeligheden og opbygge stærke afkodningsstrategier, der letter læsningen, gør den mere præcis og sætter læsehastigheden op.

Systematik, strategier, varierede gentagelser og hands-on

Undervisningen tilrettelægges helt individuelt og består i høj grad af visuelle og konkrete redskaber, høj systematik i indlæringen, varierede og legende gentagelser, samt opbygning og træning i effektive afkodningsstrategier.

Undervisningen foregår uden lange forklaringer, men efter et mesterlære-princip i tre trin: Jeg gør det, vi gør det sammen, du gør det.

Når du investerer i læseundervisning

  • Undervisningen er 100 % tilrettelagt til dit barn
  • Dit barn har maksimal støtte til sin læring
  • Dit barn har tid og ro til at fastholde sin opmærksomhed og koncentration
  • Dit barn har et trygt og omsorgsfuldt rum at lære i
  • Dit barn oplever, at undervisningen er let at forstå
  • Som forælder ved du, at nogen har bolden i dit barns læseudvikling
  • Du har en sikker plan og ved, hvordan du bedst hjælper hjemme

Viden, værktøjer og handlemuligheder

Som forælder kan du opleve at mangle viden og værktøjer til at hjælpe dit barn.

Ofte tager barnet ikke godt imod dine forsøg og afviser hjælp og træning med bogstaver, ord, læsning og skriftsprog. Du kan opleve, at ligemeget hvor meget og hvor intensivt I træner, så fæstner træningen sig ikke og giver ikke det udbytte, som du kunne forvente eller ønske dig.

Når dit barn er i forløb, så samarbejder vi om at skabe varig forandring. Du modtager ugentligt en overskuelig og effektiv plan med kortvarige aktiviteter inklusiv materialer, der understøtter dit barns læring, så både du og barnet ved, hvad der virker effektivt med kortest muligt tidsforbrug.

Book en gratis samtale eller møde

Vi taler sammen i telefon, eller du og dit barn kommer på besøg hos mig, hvor vi taler om barnets oplevede problemstillinger.

Få en plads til undervisning

Vi aftaler en fast booket ugentlig time, hvor undervisningen gives.

Indledende læseundersøgelse

Forløbet indledes med en obligatorisk læse- og staveundersøgelse og samtale om den oplevede problemstilling i læsning og stavning.
Undersøgelsen består af små aktiviteter, tests og spørgsmål, der giver den nødvendige information for et præcist tilpasset afsæt.

Vi er i gang

Dit barn kommer til undervisning og får ugentligt en plan med hjem, som understøtter læringen. Den består af kortvarige, effektive læse-skrive-aktiviteter på 10 minutter, der hjælper barnet til en hurtigere progression. Hjemmeaktiviteterne er selvfølgelig frivillige at udføre, men du vil føle dig godt hjulpet af planen og kan aktivt påvirke dit barns udbytte.

Varighed og afslutning af forløb

Dit barn har sin faste plads så længe eller kort, du ønsker det. Du kan stoppe med 10 dages varsel. Et solidt forløb kræver 15-20 timers undervisning á 1-2 timer ugentligt. Nogle børn fortsætter over år og bliver ved at udvikle deres læsning, mens andre vælger at afslutte, når læsefærdigheden er forbedret til barnets eller din tilfredshed.

Børnene siger

Det føles som om, der er sket noget magisk

Jeg forstår ikke, hvorfor jeg pludselig er så god til at læse. Det er lidt som om, der er sket noget magisk.
William
2. klasse

Jeg begynder på HF for ordblinde

Mine venner kan se, at jeg læser og skriver ret godt nu. Jeg har lært mere på 4 måneder end de sidste mange år i skolen. Det er især min viden om morfemer, der får mig til at læse og stave bedre.
Teo
18 år

Den allerbedste ting ved at gå her

Hvis jeg skal nævne én ting, der har været det bedste ved at gå her, så er det, at jeg nu kan regne ud, hvordan ordene skal staves.
Gustav
4. klasse

Du ved, hvordan det er at være mig

Mine lærere forstår mig ikke så godt, men det gør du. Du ved, hvordan det er at være ordblind, og mine forældre har sagt, at jeg godt må bliver her næste år også.
Sophia
6. klasse

Det er jo ikke fordi, det betyder noget, men jeg fik 12 til prøven

Selvom det er lidt åndssvagt, så vil jeg jo bare gerne bevise, at jeg kan.
Sofia
9. klasse

Pris for individuel undervisning

55 minutters undervisning: 725 kr.
Obligatorisk indledende læseundersøgelse og samtale med forælder og barn: 2.205 kr.

Inkluderet i timeprisen: 30 minutters individuel tilrettelæggelse, en individuel ugentlig træningsplan med materialer, samt mulighed for lån af bøger.

Vilkår

Du modtager en faktura slut månedligt på periodens timer med en betalingsfrist på 5 dage.
Opstartssamtalen faktureres som engangsbetaling umiddelbart efter afholdelse.

Skoleferier og helligdage er betalingsfrie – skolesommerferien er delvis betalingsfri.

Dit barn har en fast booket plads, der ikke kan optages af andre.

Afbud givet senere end 24 timer før undervisning betales til almindelig timepris uanset årsag.
Alle andre afbud betales til 50 % af timeprisen uanset årsag.

Mor og far siger

På trods af sine 10 år, læste han som en 0. klasseselev

Min søn havde desperat brug for hjælp. Han har gået en time hver uge og dertil fået aktiviteter med hjem. Han har lige afsluttet sit forløb med bravour. Han læser nu næsten alderssvarende. Rigtige bøger. Selvtilliden er steget. En reel glæde ved skoletimerne.

Jeg ved ikke, hvad vi havde gjort uden Carina. Hun er en af de bedste lærere, jeg nogensinde har mødt. Og min søn…han er helt fantastisk og sej.
Signe
Mor til barn i 4. klasse

At blive forstået og få den rette hjælp

Du er vores barns helle. Her oplever hun progression i et roligt tempo, og hun tror på, at hun kan! Det er til stor inspiration at følge vores datters rejse hos dig. At blive forstået og få den rette hjælp er alfa og omega, når man er ordblind.
Pi
Mor til barn i 6. klasse

Dit barn får i juni mulighed for at deltage i en tegneserie-workshop med forfatter og illustrator

Sabine Lemire og Rasmus Bregnhøi