Hjernen er ikke skabt til læsning

At være en god læser og skriver er fundamentalt for vores muligheder i livet, men evnen er ikke medfødt. Skriftsproget forbindes af mange med flere barrierer end det talte sprog, og det er der en god grund til. Skriftsprog er unaturligt.

Sprog er en medfødt evne, men det er læsning ikke

Børn er født med en kompleks hjernemæssig arkitektur, der støtter tilegnelsen af det talte sprog. Sprog opstår spontant hos alle børn uden bevidste anstrengelser og uden at modtage direkte instruktioner i, hvordan man gør. Man underviser ikke børn i talesprog. At læse og skrive opstår derimod ikke naturligt.

Skriftsproget er et nyere design

Skriftsproget er en nyere opfindelse, der har givet mennesket mulighed for at kommunikere på lang afstand. Når vi bruger alfabetet til at skabe ord og sprog, har vi ikke brug for at være i tid og rum med den, vi kommunikerer med.

En bog kan skrives til en ukendt modtager, der læser den på et helt andet tidspunkt. Når vi kan læse og skrive, kan vi sende vores budskaber mange tusinde kilometer væk på mail, og vi er ikke afhængige af, at modtageren er vågen eller parat til dialog, for teksten kan læses, når modtageren vil.

Uafhængig af tid og rum

Harald Blåtand tog livtag med talesprogets begrænsning med det tidlige skriftsprog runer. Hans budskab står mejslet i Jellingestenen, og på den måde har han, som en af de første danskere, formået at kommunikere sit budskab uden tidens eller rummets begrænsning.

Skriftsproget er på den måde grundlæggende anderledes end det talte sprog. Skriftsproget er ikke afhængig af tid og rum og har en evighedsdimension, som vi udnytter helt naturligt i nutidig kommunikation.

Skriftsproget bygger på talesproget

Når det basale talesprog er erhvervet, og barnet begynder i skole, lærer barnet, at sprogets lyde kan repræsenteres ved bogstaver. Bogstaverne er symboler på de enkelte lyde i talesproget, og dette er for de fleste abstrakt i begyndelsen. At opdele sammenhængende tale i enkelte lyde kræver bevidste anstrengelser af barnet og masser af træning.

Det skrevne sprog er ikke naturligt som talesproget, og derfor skal det læres på en anden måde. Det alfabetiske princip er en konstrueret opfindelse, en kulturteknik, der kræver en hel anden og langvarig træningsindsats.

Den nødvendige træner

Du bliver ikke en god læser af at have bøger liggende på bordet foran dig, ligesom du ikke bliver en god sprinter af at have de samme løbesko som Usain Bolt. Du bliver hverken læser eller sprinter uden solid og vedholdende træning.

Der skal rigtig meget træning til, når et barn skal lære at læse. Træneren finder vi skolen som barnets lærer. Men du, som forælder, er en medvirkende og særdeles vigtig faktor for barnets succes med læsning.

2 personer anbefaler dette

Har du en kommentar til dette?

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *